Forretningsudvikling

Auxia Consulting hjælper ambitiøse SMV'er med at udvikle forretningen til nye niveauer.

Forretningsudvikling

Forretningsudvikling handler selvfølgelig om kunder. Ingen kunder – ingen forretning. Og samme for produkter: Ingen produkter – ingen omsætning. Det skal der naturligvis være styr på: Hvilke typer af kunder og produkter har I? Og hvilke vil I gerne have i fremtiden? 

Forretningsudvikling handler også om mange andre ting, nemlig om hele din virksomhed. Er din virksomhed effektiv? Som direktøren for det hele er I ansvarlige for hele virksomheden 360 grader rundt om den. Strategien, udvikling af nye løsninger, bæredygtighed, både klima og miljø, men også i virksomhedens ressourcer og økonomiske situation. Hvordan ser I fx på de nye digitale muligheder som ChatGPT? Noget at tage højde for i forhold til kunder-produkter-effektive løsninger?

Det handler om, hvor I gerne ser, at virksomhed er om 1 år, om 3 år. Det kan være fint at sætte retning for en længere periode end 3 år, men med den hastige udvikling, som samfundet, de teknologiske muligheder og markederne generelt udvikler sig i, bør jeres virksomheds strategi nok ikke kigge mere end 3 år ud i fremtiden.  

Så det arbejder vi med her med udgangspunkt i dette spørgsmål: 

Hvor vil I gerne have, at jeres virksomhed skal være om 3 år? 

Handler det kun om forretningsudvikling og Hvidvaskloven?

Nej, det gør det ikke, er det korte svar. 

Det lidt længere er som følger: Rådgivning om Hvidvaskloven handler i vid udstrækning om udvikling af forretningen for jer som virksomhed. Ikke i form af vækst og nye kunder for dem, men om at strømline på de indre linier, skabe fokus på de væsentligste opgaver med et strategisk blik for, hvordan I ønsker, at deres forretning skal udvikle sig de kommende år. 

Denne tilgang gælder, uanset om min bistand handler om rådgivning om Hvidvaskloven eller der er tale om en virksomhed, som er i en helt anden branche end revisorer, bogholdere, gallerier osv. 

Forretningsudvikling og effektive beslutningsprocesser er relevante for alle og bør i min optik være central for alle virksomheder. Uanset om man er omfattet af Hvidvaskloven eller ej. 

Strategi

Arbejdet med strategi kan gøres på mange måder. Det er dog ikke kun store virksomheder med mange produkter, mange medarbejdere og store IT-systemer, der har stor nytte af at kigge nærmere på, hvor man arbejder effektivt med strategi i  en virksomhed. 

Der er heller ingen eksakt formel til, hvordan man griber strategiarbejdet an. 

Det kan dog altid være en god ide at kigge på, hvilke strategiske modeller, der er allerede og tage udgangspunkt i dem. Det kan være fra den helt basale SWOT-analyse, den lidt mere avancerede Business Model Canvas eller en af mine egne favoritter (over de andre favoritter): Strategitrappen fra Center for Ejerledede Virksomheder på CBS. 

Uanset hvilken model, I synes, at vi skal arbejde med, kommer der gode indsigter ud af dem. 

Det, som er vigtigt at sætte fokus på er, at strategi ikke kun handler om salg. Flere kunder. Det handler også om effektiviseringer. Det vil sige at flytte virksomheden til et nyt niveau, uanset om det handler om produktion, økonomi, salg, medarbejdere osv. 

Hvilken en synes I er den, der passer til jer at starte ud med?

Hvilken strategimodel passer bedst til jeres næste strategiprojekt?

Arbejdet med udvikling af forretningen med udgangspunktet i strategi for de kommende år kan have mange former. Der er ikke som sådan nogle, der er mere rigtige end andre. Det handler ofte om, hvor jeres virksomhed er lige nu. Det kan være i udviklingsfaser, som for eksempel at gå fra at være en start-up med 2-3 års drift bag sig og et behov for at professionalisere de forskellige områder af forretningen med flere medarbejdere ansat og ønsket om have et bedre overblik: I er ikke længere en Start-up, nu er I en Scale-up. 

Selvom der ikke er en bestemt model, der kan lægges på bordet og starte ud med, så er der et par stykker, som er gode at bruge. Det kan for eksempel være SWOT-analysen, som sætter scenen rigtig godt i forhold til jeres styrker og svagheder, muligheder og trusler. Med de mange emner, som en virksomhed skal tage stilling til efterhånden, kan for eksempel muligheder (digitalisering og kunstig intelligens) og trusler (cybersikkerhed og krisestyring) ofte være gode øjenåbnere, når man arbejder med SWOT-analysen. 

Andre modeller kan være Business Model Canvas eller Strategitrappen. Den sidste har også fokus på den del, der næsten er endnu vigtigere end at udarbejde en strategi, nemlig at sikre implementering af strategien. Og dér kommer vi videre til “Kontinuerlig forretningsudvikling”. 

Kontinuerlig forretningsudvikling

Det er også vigtigt, at strategiarbejdet ikke kun bliver lavet hvert 3. år, jf. spørgsmålet ovenfor. 

Strategiarbejde skal være en kontinuerlig proces. Det er ikke nødvendigvis noget, som skal følges op på hver måned, som I ville gøre med økonomirapportering. Det kan dog sagtens være noget, man med fordel tager et check på hvert kvartal: Hvor er vi i forhold til målsætningerne i strategien og er der noget, der skal justeres for at nå vores målsætninger? 

 Herefter kan man årligt tage en større gennemgang, evaluere på året, det gik og se frem mod det nye år. Måske det giver mening at justere på nogle mål – uden at ændre retningen – eller at sætte nye mål på, da fx nye teknologiske muligheder har vist sig siden sidste check-in på strategien. 

Hvordan håndterer I den kontinuerlige opfølgning på strategien i jeres virksomhed? 

Hvad med digitalisering: Skal I også have en digital strategi?

Skal vi arbejde med en strategi og så en digital strategi on the side? 

Eller er vi efterhånden der, hvor enhver virksomhed ikke rigtig kan skille disse to ad? Enhver strategi ER en digital strategi? 

Med den teknologiske udvikling de sidste mange år og endnu mere nu vil mit eget svar på spørgsmålet være: JA.

Enhver strategi ER en digital strategi. De teknologiske muligheder påvirker alle dele af ens forretning. Og det er nærmest uanset, hvilken branche., man befinder sig i. 

Det kan for eksempel være: 

  • Automatisering af jeres nyhedsbreve, hvilket sparer tid til udarbejdelsen. 
  • Et åbenlyst område er økonomi og regnskab. Den teknologiske udvikling på dette område sker i den grad hurtigt. Her vil nærmest altid være gevinster at hente for enhver virksomhed. 
  • Er man en produktionsvirksomhed eller en håndværker, kan automatisering i forhold til ordrestyring, produktionsplanlægning give en hel del effektivisering af hele driften. Altid en god ide at kigge ind i. 

Hvor tænker I, at jeres virksomhed kan gøre noget i forhold til inkludering af digitale løsninger i hele strategien?

Bistand fra Auxia Consulting

Auxia Consulting hjælper jer med at få et godt overblik over jeres virksomhed 360 grader rundt om den. Og til hjælper jer også med ideer til gode planer for at udvikle virksomheden og dens produkter, processer osv, så produkterne stadig er relevante for fremtidens kunder. 

Det kan være i form af:

  • Værktøjer til at fastlægge retningen for udviklingen af jeres virksomhed: Hvor I gerne vil have jeres virksomhed er om et halvt år, 1 år, 3 år?
  • Input til at skabe et godt overblik over hele jeres virksomhed. 360 grader rundt om den. 
  • Ideer til, hvordan I integrerer kontinuerlig forretningsudvikling i hverdagen.
Se mere her nedenfor om, hvordan vores bistand med jeres strategiarbejde kan gribes an. 

Sådan kan vi hjælpe jer med strategiarbejdet i jeres virksomhed

I Auxia Consulting arbejder vi sammen med ambitiøse ejerledere i små og mellemstore virksomheder, der gerne vil tage deres virksomhed til nye niveauer.  

Det kan være på forskellige områder. I Auxia Consulting afgrænser vi os ikke til ét område i virksomheden, men ser mulighederne – og truslerne – 360 grader rundt om virksomheden. Det kan være salg, produktion, administration eller hvor behovet for udvikling og mulighederne byder sig for jeres virksomhed. 

Vi kan hjælpe jer videre med arbejdet med forretningsudvikling på forskellige måder, alt efter hvor I måtte være i processen allerede. Det kan for eksempel være på følgende måder: 

Strategioplæg

Skal jeg komme forbi og holde et oplæg for jer om, hvod strategi er, hvordan man bedst griber det an, hvilke faser, det kan have? Eller andre emner, som I som ledelse gerne vil have eksternt input til?

Her holder jeg et oplæg om et relevant emne og faciliterer en debat. 

Målgruppen kan være en virksomheds ledelse, et netværk eller andre relevante grupper, som gerne vil høre lidt om, hvordan man arbejder bedst med strategi. 

Og ikke mindst med implementeringen af den, så den også bliver til virkelighed. 

Emner osv. kan vi aftale nærmere. 

Sparring med ledelsen

Har I som ledelse brug for en snak om, hvilken retning strategien skal have? 

Uden at det skal være en workshop? 

Her kan jeg bidrage med input til forskellige måder at gribe strategiarbejdet an på. Vi inddrager relevante teoretiske modeller, alt efter hvad jeg ser ville passe godt til jeres strategiarbejde. Og kigger meget gerne på mulige data, som kan inddrages i en analyse af jeres virksomhed, så beslutningerne om den fremtidige strategi træffes på et oplyst grundlag. 

Det kan være som et enkelt sparringsmøde eller et forløb over et antal måneder efter en nærmere aftalt plan.

Workshop: Strategidag

Her kan jeg facilitere en workshop som fx jeres strategidag med relevante emner på agendaen. 

Sammen vælger vi de relevante strategimodeller at arbejde med og de data, som bedst illustrerer jeres strategiske muligheder og trusler. Her kigger vi naturligt nok på datadrevne beslutningsprocesser. 

Vi runder dagen af med at fastlægge action points og næste skridt: Hvad skal der arbejdes videre med, hvem har ansvaret for de næste faser og med hvilke frister? 

Min rolle vil være at bistå jer undervejs i diskussionerne og hjælpe jer igennem til en operationel strategi for det og de kommende år.

Forløbet og vores samarbejde kan sammensættes, som det passer for jeres virksomhed, alt efter hvad I ønsker, at jeres virksomhed skal udvikle sig på de kommende år. 

Har I andre ønsker til bistand til arbejdet med strategi i jeres virksomhed, så ræk endelig ud. Så sammensætter vi et forløb, en workshop, en strategidag, som I måtte ønske det. 

Skal vi tage en snak?

Det hele handler om kontinuerlig forretningsudvikling. 

Er det nu, det er tid til at tage et kig på jeres strategi for de kommende år? Eller at få sat nogle handlinger bag ideerne i den strategi, som I allerede har liggende?  

Lad os tage en snak om, hvordan I får godt styr på planerne for fremtiden. 

Så kontakt mig gerne på tlf. 51 93 61 01 eller mail lotte@auxia.dk.