Kvalitetsstyring i revisionsvirksomheder er baseret på omfattende krav.
Kravene til kvalitetssikringssystemet har været gældende i mange år, både på EU niveau i revisordirektivet, i Revisorloven i Danmark og internationalt, først i ISQC 1 Kvalitetsstyring og ISA 220 Kvalitetsstyring ved revision af regnskaber.
De internationale standarder for kvalitetsstyring er nu blevet opdateret og erstattet af de nye:
ISQM 1 Quality Management for firms that perform audits or reviews of Financial statements, or other assurance related services engagements”.
ISQM 2 Engagement Quality Reviews.
ISQM 1 og 2 er trådt i kraft 15. december 2022.
De nye kvalitetssikringsstandarder har i endnu højere grad fokus på risici, dvs. identifikation af dem, vurdering og reaktioner. Helt overordnet pålægger standarden revisionsvirksomhedens ledelse en endnu større rolle end hidtil.
ISQM 1 er struktureret således, at den adresserer specifikke områder, som en revisionsvirksomheds ledelse forholder sig til i praksis. Disse områder kaldes ”komponenter”:
Komponent 1
Overordnet ledelse og ledelsesansvar
Komponent 5
Opgavens
udførelse
Komponent 2
Virksomhedens risikovurderingsproces
Komponent 6
Teknologiske, intellektuelle og menneskelige
Komponent 3
Relevante
etiske krav
Komponent 7
Information og kommunikation
Komponent 4
Accept og forståelse
Komponent 8
Overvågning og afhjælpning
Komponent 1
Overordnet ledelse og ledelsesansvar
Komponent 2
Virksomhedens
risikovurderingsproces
Komponent 3
Relevante
etiske krav
Komponent 4
Accept
og forståelse
Komponent 5
Opgavens
udførelse
Komponent 6
Teknologiske, intellektuelle og menneskelige
Komponent 7
Information og kommunikation
Komponent 8
Overvågning og afhjælpning
For punkterne 1-6 her ovenfor vil revisionsvirksomheden skulle fastsætte kvalitetsmål. For hver af områderne vil dette skulle adressere:
Step 1: Kvalitetsmål.
Step 2: Risikovurdering.
Step 3: Reaktioner – politikker, procedurer og kontroller.
Omfanget af en revisionsvirksomheds kvalitetsmanual må forventes at skulle være mere omfattende og mere detaljeret, end den tilsvarende efter den gamle ISQC 1.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med revisorernes kvalitet. Det forventes, at Erhvervsstyrelsen ved kvalitetskontrollen i 2023 for første gang vil teste, om revisionsvirksomheden har implementeret den nye ISQM 1 og 2 på tilfredsstillende måde.
Bistand fra Auxia Consulting vedrørende kvalitetsstyringssystemet
Auxia Consulting kan hjælpe revisionsvirksomheder med implementering af reglerne for revisionsvirksomhedens kvalitetsstyringssystem i ISQM 1 og 2.
Det kan være i form at udarbejdelse af ny og opdateret kvalitetsmanual, input til og sparring om nødvendig tilpasning af kvalitetssikringssystemet samt sparring og dialog med partnere og medarbejdere om anvendelsen af disse nye kvalitetsstyringsstandarder i praksis.
Kontakt gerne Auxia Consulting for bistand eller sparring i forhold til indholdet af virksomhedens kvalitetssikringssystem, således at det opfylder kravene i de nye ISQM 1 og 2.