HVIDVASK: UNDERRETNINGSREKORD – OG VIGTIGERE FOKUS PÅ IKKE-FINANSIELLE UNDERRETTERE

Hvidvasksekretariatet melder i sin kvartalsrapport for Q3 2024, at de har modtaget det højeste antal underretninger i et kvartal nogensinde. 24.045 underretninger i Q3 2024 blev det til.

Det er igen bankerne, der står for de fleste (77%), og for stigningen i forhold til tidligere kvartaler.

Stigningen kan også henføres til andre aktører i den finansielle sektor. Tager man alle finansielle med, så står de samlet for 86% af alle underretningerne i Q3.

En ting blandt de finansielle er værd at bemærke. Antallet af underretninger om mistanke om hvidvask hos Udstedere af elektroniske penge og udbydere af betalingstjenester fordoblet fra Q3-2023 til Q3-2024. Helt klart en meget relevant observation, også for de ikke-finansielle virksomheder: Hvidvask-aktiviteterne flytter sig nu mere og mere fra de traditionelle banker – som jo stiller mange nærgående spørgsmål om, hvor pengene kommer fra – til andre betalingsmåder. Digitalt og via betalingstjenester, ikke mere alene via bankoverførsler.

Revisorerne er stadig med i toppen som nr. 4 med 964 underretninger i Q3. Lidt lavere end sidst.

Skulle vi tage et nyt kig på budskaberne om underretningerne?

Jeg tror dog, at jeg vil angribe denne kvartalsrapport fra en anden vinkel, end jeg plejer.

En ting er tabellerne i kvartalsrapporten, som ser ud til at have fundet et bestemt format. Når man som mig godt kan lide data, så er sammenlignelighed fra kvartal til kvartal og år til år er selvfølgelig godt.

Rapporteringen i forhold til underretningerne synes også at være med de samme budskaber hvert kvartal: Antallet af underretninger stiger, flere sager, større beløb, alle underretningspligtige skal stadig være mere opmærksomme end i sidste kvartal-sidste år osv. Alt sammen meget fint. Det er noteret.

Inspirationen for at se det hele fra en lidt anden vinkel kommer af to ting. Dels startede jeg min uge med mere livslang læring: To dage på CBS til faget “Strategisk Salg og Salgsledelse” på MBD. Og med to dage mere før jul er hovedet fyldt af modeller for det strategiske salgsarbejde.

Den anden årsag er, at Hvidvasksekretariatet her i Q3 2024 har identificeret et nyt problem i at nå ud til “kunderne” i butikken: De ikke-finansielle underretningspligtige virksomheder. Revisorer, bogholdere, gallerier, ejendomsmæglere osv.

Hvidvasksekretariatet fremhæver – og det er selvfølgelig ikke så godt – at der er fortsat en udfordring med forståelsen for hvidvask og den hvidvaskrisiko, der er i de enkelte brancher, særligt inden for de ikke-finansielle brancher. Hvidvasksekretariatet understreger, at hvidvask ikke kun handler om kontanter.

De ikke-finansielle virksomheder kan fortsat misbruges til hvidvask, selvom branchen ikke deltager i kundens transaktioner. Det sker, når sorte penge tidligere i hvidvaskprocessen er placeret i det finansielle system (anbringelsen: penge er sat ind på en bankkonto et sted i verden) og herefter bruges til at købe ting (sløring).

En anden vigtig observation fra Hvidvasksekretariatet er forskellen mellem brancherne. En bank kan se nogle ting om en transaktion, men en ejendomsmægler nogle helt andre ting og en revisor vil have øje for noget tredje. Og dette selvom det kan være den samme transaktion. Sammenstillingen af underretningerne er dog det, som kan give mening i en efterforskning. Af den årsag er underretningerne vigtige.

Flere relevante eksempler ses i kvartalsrapporten, link nedenfor.

Så hvad er problemet med de ikke-finansielle virksomheder?

Jeg bruger al min arbejdstid på at tale med ikke-finansielle virksomheder omfattet af Hvidvaskloven.

For mig er det åbenlyst, hvorfor der er dette problem med at nå de ikke-finansielle. Det handler grundlæggende om to ting: Adgangsbarrierer for arbejdet og fordomme om konsekvenserne.

GoAML: Den største frustration af alle

Det første problem er faktisk det sidste led i kæden: Underretningerne skal indsendes i GoAML.

Det er lidt ærgerligt. For underretninger om mistanker om hvidvask eller terrorfinansiering, er det, som det hele handler om: Har du en mistanke, som ikke kan afkræftes, så sig det til politiet.

GoAML er et system, hvor brugervenlighed for de ikke-finansielle virksomheder gør det virkelig tidskrævende at sende underretninger og i det hele taget svært at forstå, hvad der efterspørges af oplysninger, når det ikke er en bank, der underretter.

Frustrationen er derfor stor. Og gentagende, når der skal laves flere underretninger, og der er tale om mere end et par transaktioner.

Fordommene

Det næste jeg møder er fordomme om formålet med opgaven, som Hvidvaskloven kræver, de skal løse.

Disse fordomme er der en del af. Desværre. For der bliver brugt så vanvittigt mange ressourcer på at overholde Hvidvaskloven rundt omkring i de ikke-finansielle virksomheder. Den største fordom er, at denne indsats er spildt arbejde. Det kan brydes ned til to ting: Kundeporteføljen og brugen af underretningerne.

Et godt sted at starte for Hvidvasksekretariatet kunne derfor være at tale direkte ind i disse fordomme. Så here it goes: Fordommene om underretningerne.

  • Nr. 1: “Whats in it for me”. The WHY: Kan modtageren af Hvidvasksekretariatets budskaber se, HVORFOR det er relevant for dem?

Fordom 1: Vi har ikke nogen kunder, der er involveret i hvidvask.

Her har Hvidvasksekretariatet allerede identificeret problemet, som også beskrevet ovenfor.

De ikke-finansielle virksomheder har svært ved at se, at hvidvask kan hhv. vil forekomme hos de kunder, de har. Over en bred kam er der en forståelse af, at hvidvask foregår i rocker-bandemiljøer og det med kontanter.

Og det er IKKE den slags kunder, der er kunder hos revisorer, bogholdere, ejendomsmæglere, gallerier osv. Derfor heller ikke noget hvidvask i lige præcis den kundeportefølje, som den enkelte revisionsvirksomhed, bogholder, osv. har.

Her er der faktisk noget om snakken. Som følge af lempelsen af revisionspligten for år tilbage, er der mange virksomheder, der ikke har en revisor. Regnskaber kan aflægges uden en revisorerklæring – og det sker i stor stil. Endnu færre (uden at have data, så det er ren mavefornemmelse) har tilknyttet en ekstern bogholder. Bankerne har ALLE virksomheder som kunder. Det har revisorer eller bogholdere ikke. Risikoprofilen for en banks virksomhedskunder vil derfor – generaliseret, fair nok – falde anderledes ud, når det er en revisionsvirksomhed eller et bogholderfirma.

  • Nr. 2: DATA som samtale-starter.

Fordom 2: Underretninger fra de ikke-finansielle virksomheder er lige meget. De bliver alligevel ikke brugt til noget.

Det tal, jeg altid kigger efter i kvartalsrapporterne er, hvor meget Skat har hentet af nettoprovenu i forrige kvartal på baggrund af underretninger. 147 mio. kr. var det i Q2 2024. Et RIGTIG GODT budskab, som også taler lige ind i ovennævnte WHY: Her kan vi alle se, at indsatsen har konkret og kvantitativ effekt.

Jeg vil dog alligevel stille spørgsmålet: Har vi fat i de rigtige data, der understøtter det budskab, vi læsere gerne vil modtage, når det handler om underretningerne?

Her går det lidt skævt. Fordi der er så stor forskel på antallet af underretninger fra de finansielle virksomheder og de ikke-finansielle virksomheder, er det vanskeligt for en revisor, bogholder osv. at læse tabellerne og se, hvad der rent faktisk vedrører dem.

Når 86% af underretningerne kommer fra de finansielle virksomheder, vil læsningen af data også intuitivt lede til, at underretninger, der bliver brugt, kommer fra de finansielle virksomheder.

Det kunne derfor være relevant at vide, HVAD de anvendte underretninger vedrører? Kun her vil de ikke-finansielle virksomheder kunne relatere sig til THE WHY: AT det giver mening at underrette. Og at underretninger fra de ikke-finansielle virksomheder BLIVER brugt og de gør en forskel.

En anden særlig interessant observation er, at hovedparten af de rapporterede data IKKE er fordelt på brancher. En opdeling på finansielle hhv. ikke-finansielle virksomheder – ikke nødvendigvis branche for branche – ville være superrelevant, da det forlyder, at bankernes underretninger i langt overvejende grad handler om personer. Af den simple årsag, at bankerne har langt flere personer som kunder end de har virksomhedskunder.

I henhold til de nationale risikovurderinger handler de største risici om Trusler og Metoder. For de ikke-finansielle virksomheder handler de væsentligste risici (i øjeblikket) om legale virksomhedsstrukturer, handelsbaseret hvidvask og højværdivarer. De øvrige relevante er kontanter (i forlængelse af de nævnte) og så baggrundsviden om, hvordan hvidvask foregår i og rundt om den finansielle sektor. Afsnit med risici i udvalgte brancher er også på læselisten til baggrund for de ikke-finansielle virksomheder.

Dataene handler først og fremmet om, HVEM der underretter og HVEM disse underretninger sendes videre til og knyttes ikke til trusler og metoder, som er det centrale i de nationale risikovurderinger.

ØNSKESEDLEN

Nu er det jo blevet december måned. Jeg vil tillade mig at komme med en ønskeseddel til NSK for de ikke-finansielle virksomheder. På min ønskeseddel står der disse tre ting:

  • Fokus på HVAD underretningerne handler om i konteksten af de nationale risikovurderinger og mindre HVEM underretningerne kommer fra og sendes videre til og mellem forskellige offentlige myndigheder.
  • Virkelig nyttigt med fokus på branche i stedet for alle brancher på én gang. Som Hvidvasksekretariatet selv fremhæver, så er der stor forskel på, hvad de forskellige brancher kan og vil kigge efter. Eksemplificering i den enkelte branche er derfor en god kilde til at øge kompetenceniveauet – branche for branche. Der er god inspiration fra Økokrim i Norge, som har udarbejdet en kort analyse af underretninger fra revisorer (se link nedenfor).
  • En opdeling i HVAD der er “Underretninger vedrørende personer” henholdsvis “Underretninger vedrørende virksomheder” ville skabe et bedre sammenligningsgrundlag mellem de forskellige omfattede brancher.

Og den sidste. Den kommer ikke på ønskesedlen, for den er svær: GoAML: Mere brugervenlighed (eventuelt et helt nyt system, alt efter hvad der er nemmest). Også selvom det bliver en svært.

THUMBS UP TIL HVIDVASKSEKRETARIATET FOR MENTION

Selv med fordomme og ønskeseddel til fremtiden er der herfra klart thumbs up til Hvidvasksekretariatet for som den første offentlige instans at starte samtalen om forskellen mellem de finansielle og ikke-finansielle virksomheder.

Der er klart brug for at se mere nuanceret på compliance med hvidvaskloven. Her i Q3 2024 fik vi sat den på plads i startblokken for et nyt og informativt 2025.


LÆS MERE

Hele Hvidvasksekretariatets kvartalsrapport for Q3 2024 kan læses via dette link. Uanset ovenstående ønskeseddel – og selvom man aldrig får alt det, man ønsker sig – så indeholder kvartalsrapporten stadig interessante oplysninger. Også for de ikke-finansielle virksomheder:

2024_q3_kvartalsrapport_hvidvasksekretariatet.pdf

Det norske Økokrims analyse af underretninger fra revisorer 2024:

Rapportering av mistenkelige forhold – Revisorer

Læs i øvrigt mere om Hvidvaskloven her:

Rådgivning og assistance om Hvidvaskloven

Du kan også tilmelde dig mit nyhedsbrev med nyheder om verdens gang indenfor hvidvaskområdet her nedenfor.